Gå til innhold

Nye Peugeot 508 The radical saloon

Helt nye Peugeot 508 vises frem på bilutstillingen i Genève. Klasseledende motorer, en lang rekke assistentsystemer og, ikke minst, et slående utseende gjør at helt nye Peugeot 508 hever standarden for segmentet betraktelig.

Det tradisjonelle D-segmentet har vært fallende de siste årene, og flere kunder velger nå SUV-er foran de mer tradisjonelle familiebilene. For å kunne konkurrere er sedanene og stasjonsvognene avhengig av å by på større variasjon og en helt egen identitet – og det var bakgrunnen for designarbeidet som har blitt gjort med helt nye Peugeot 508.

 

Utseende

Allerede ved første øyekast er det lett å se at bilen, med sin høyde på 1,4 meter, er vesentlig lavere enn forgjengeren, og linjene minner mer om en coupé enn en tradisjonell sedan. Den aggressive fronten med en stor grill og karakteristiske LED-lys henter inspirasjon fra Peugeots nyeste konseptbil Instinct, og 508-logoen på panseret er et historisk nikk til klassikerne 504 og 504 coupé.

Også bakenden vil være lett å kjenne igjen – takket være de tredimensjonale LED-lyktene og den svarte, horisontale linjen som kjennetegner alle merkets nye modeller. Lyktene er hentet rett fra Peugeots nyeste konseptbiler og variabel intensitet sørger for at de karakteristiske, fargede klørne alltid er synlige.

Innsiden

På innsiden av nye 508 kan man nyte godt av en videreutvikling av Peugeots i-Cockpit. Dette konseptet ble lansert første gang i 2012, og siden den gang har tre generasjoner i-Cockpit vært blant Peugeots største fordeler. Det kompakte rattet kombinert med en berøringsskjerm på inntil 10 tommer og et høyoppløselig head-up-display sørger for bedre komfort og trygghet.

Nye Peugeot 508 vil også være tilgjengelig med i-Cockpit Amplify som gir deg mulighet til å velge mellom to ulike innstillinger – ”Boost” og ”Relax”. Disse vil påvirke det innvendige lyset og fargetemperaturen, musikkinnstillingene og setemassasjeprogrammer på biler med dette ekstrautstyret. Det vil også påvirke bilens valg av kjøremodus (ECO/Sport/Comfort/Normal) samt dempere i biler som er utstyrt med elektronisk styrte støtdempere.

Bruken av eksklusive materialer som eksklusivt skinn, børstet stål, Alcantara og ekte treverk bidrar til å løfte helhetsinntrykket av interiøret vesentlig sammenlignet med den forrige modellen.

Kjøreopplevelse

Den kritikerroste EMP2-plattformen, som danner basis for nye 508, sørger for at den i snitt er 70 kilo lettere enn forgjengeren, og en mengde ny teknologi bidrar til at den nye modellen vil levere en kjøreopplevelser langt utenom det vanlige. En rekke førerassistentsystemer bidrar til en ytterligere forbedring av sikkerheten.

Bilen kan leveres med følgende assistentsystemer:

  • Nattkamera (som første bil i segmentet)
  • Siste generasjon nødbremsassistent som oppdager både fotgjengere og syklister i hastigheter inntil 140 km/t både dag og natt
  • Aktivt filskiftevarlingssystem
  •  Føreroppmerksomhetsvarsling
  • Automatisk lyskontroll
  • Fartsgrensegjenkjenning og anbefaling
  • Bedre skiltgjenkjenning (inkluderer stopp-skilt, enveiskjørt)
  • Adaptiv cruisekontroll med Stop & Go-teknologi (i kombinasjon med EAT8-girkasse)
  • Lane-keeping assist (i kombinasjon med adaptiv cruisekontroll)
  • Aktiv blindsoneovervåking

I tillegg vil parkeringsassistenten med automatisk parkering gjøre hverdagen enklere, og Mirror Screen-funksjonen samt mulighet for induksjonslading  vil sørge for at man alltid kan være tilkoblet på turen.

På motorfronten leveres nye Peugeot 508 med siste generasjon PureTech og Blue HDi-motorer som gjør at den er best i klassen når det kommer til CO2-utslipp. Høsten 2019 vil det også lanseres et plugin-hybrid-alternativ av nye Peugeot 508.

Bensinmotorer

  • PureTech 180 S&S EAT8
  • PureTech 225 S&S EAT8 (Kun GT-utgave)

Dieselmotorer

  • BlueHDi 130 S&S (6-trinns manuell)
  • BlueHDi 130 S&S EAT8
  • BlueHDi 160 S&S EAT8
  • BlueHDi 180 S&S EAT8
  • Bilen vil ha sin premiere under årets Genève-utstilling og vil være i salg fra september.