Gå til innhold

Mercedes-Benz GLE

Mercedes-Benz GLE har beholdt sitt ikoniske designspråk, samtidig som en rekke innovasjoner debuterer i den nye modellen.

Høydepunktene inkluderer verdens første fjæringssystem som benytter bilens 48-voltsystem, 100% variabel firehjulsdrift, MBUX som gjennomkjenner hånd- og armbevegelser, samt en stopp-and-go assistent for autonom køkjøring. Verdenspremieren finner sted under Paris Motorshow i oktober, med lansering tidlig i 2019.

– GLE er en av våre viktigste modeller og har på verdensbasis funnet veien til over to millioner kunder. Med uovertruffen komfort, eksepsjonell fremkommelighet og avansert teknologi, ligger alt til rette for videre suksess, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Høydepunkter

·         E-ACTIVE BODY CONTROL: Hydropneumatisk, aktiv fjæring som benytter bilens 48-voltsystem. For første gang også i kombinasjon med den nyutviklede luftfjæringen. Dette er det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul.

·         Active Tailback assist: Dette assistansesystemet gjør det mulig for GLE å identifisere kø på et tidlig stadium, og støtter aktivt føreren i «stop-and-og»-trafikk i opptil 60 km/t.

·         4MATIC: For seks- og åtte-sylindrede motorer, samt den kommende plug-in hybriden blir 100 prosent variabel firehjulsdrift tilgjengelig.

·         Sittekomfort: Nye GLE har lengre akselavstand (+ 80 mm), med tilsvarende bedring av innvendig plass. Komforten er spesielt forbedret med valgfri, elektrisk justerbar andre seterad. En tredje seterad blir også tilgjengelig.

Praktisk og progressiv

GLE har beholdt sitt unike designspråk, samtidig som en rekke nye elementer gir modellen en mer progressiv og dynamisk fremtoning. CD-verdien på 0,29 gjør GLE til aerodynamisk klasseleder og bidrar til redusert drivstofforbruk. Avanserte multibeam LED frontlykter med Ultra range sørger for trygg ferdsel i mørket med inntil 650 meters fjernlys og kontinuerlig omgivelsesadapsjon. Innvendig dominerer widescreen cockpiten og de off-roadinspirerte håndtakene i midtkonsollen. Økt lengde (+105 mm) og akselavstand (+80 mm) gjør at GLE nå er tilgjengelig med en tredje seterad og får for første gang elektrisk justerbare bakseter på rad to. Bagasjeromskapasiteten er oppgitt til 825 liter, og kan økes til hele 2055 liter ved å slå ned andre seterad.

Fremkommelighet og komfort

Kjørekomforten har alltid vært en av styrkene til Mercedes-Benz, og GLE spesielt. Dette forbedres ytterligere med E-ACTIVE BODY CONTROL, som kan kombineres med nyutviklede Airmatic luftfjæring. Dette er det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Dette betyr at det ikke bare motvirker krengning, men også «pitching» og «squat». Sammen med Road surface scan og hellingsfunksjonen CURVE, gir dette et ekstraordinært nivå av komfort.

E-AKTIVE BODY CONTROL benytter 48-voltsystemet og er tilgjengelig som ekstrautstyr for motorvarianter med seks og flere sylindere. På dårlige veier gjenvinnes energi, noe som halverer energibehovet i forhold til det foregående systemet i S-Klasse. Hydropneumatikken genererer dynamiske krefter som aktivt støtter og demper, f.eks. under lineær og lateral akselerasjon, eller ved kjøring på ujevn vei.

Med CURVE lener GLE seg inn i svinger som en motorsykkel, og praktisk talt eliminerer opplevelsen av sentrifugalkraft. Med Road surface scan leser kameraet kontinuerlig veioverflaten og sender informasjonen til dempesystemet slik at ujevnheter kompenseres vesentlig før du kjører over de.

Oppgradert MBUX

Det nye brukergrensesnittet MBUX får utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser. Interiørassistenten kan individualiseres og tilpasses automatisk avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer. Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt. Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.

Assistansesystemer

Siste generasjon assistansesystem debuterer i GLE og tar aktiv sikkerhet til et nytt nivå. Med rutebasert hastighetsjustering aktivert, kan nye GLE gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic før føreren blir oppmerksom på faren, for eksempel ved kø rundt en sving. DISTRONIC reduserer hastigheten til rundt 100 km/t. Noe som gir den aktive bremseassistenten rom til å stoppe bilen om føreren ikke reagerer.

Når køen er et faktum vil den nye Stop-and-Go-assistenten markant redusere førerens arbeidsbelastning. Med synlige veimerkinger kan systemet holde seg i kjørefeltet og opprettholde en sikker avstanden til bilene rundt ved hastigheter inntil 60 km/t. Systemet er aktivt i opptil ett minutt etter at bilen har stoppet i påvente av videre ferd.

Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien kan Turn-off funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer. Bremseinngrep finner sted dersom føreren signalerer at han skal svinge og systemet mener det er fare for kollisjon.

Trailer Maneuvering Assist er ny hos Mercedes-Benz og tilgjengelig for GLE i Europa. Det gjør det betraktelig lettere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere. Systemet styrer vinkelen automatisk med en begrenset hastighet på opptil 5 km/t. En artikulasjonsvinkelsensor på tilhengerkoblingen gir den nødvendige informasjonen.

Motorisering

Fra salgsstarten i høst blir GLE tilgjengelig med den nye sekssylindrede EQ Boost-motoren mange kjenner fra CLS. GLE 450 4MATIC får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm, noe som gjør nye GLE til en svært potent og effektiv SUV. Flere bensin- og dieselmotorer vil følge, i tillegg til en plug-in hybrid med svært god elektrisk rekkevidde.

Blandet forbruk: 0,83-0,96 l/mil

Blandet utslipp (CO2): 190-220 g/km