Gå til innhold

Kia lanserer flere nye Plug-in Hybrider

Pressemelding:

Både Ceed stasjonsvogn og den nye Crossoveren XCeed lanseres som Plug-in Hybrider, og bestselgeren Kia Niro få en oppgradering både på design og teknologi.

“Med Ceed stasjonsvogn og nye XCeed kan vi tilby et bredt utvalg av ladbare hybrider til våre kunder. Alle med god elektrisk rekkevidde som betyr at man kan gjøre de fleste kjøreturer kun på elektrisitet”, sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Plug-in variantene av XCeed og Ceed stasjonsvogn lanseres i Norge i februar, mens oppgraderte Niro kommer i butikk i disse dager. Begge Ceed-modellene skal produseres på Kias fabrikk i Žilina, Slovakia, og blir de første Plug-in variantene som produseres på fabrikken i Europa.

“Kia har allerede i dag et bredt utvalg av ulike drivlinjer, og vi introduserer nå elektrifiserte drivlinjer til enda flere av våre modeller. Salget av Ceed har økt 40% første halvår i 2019 sammenlignet med samme periode i fjor, og de nye Plug-in hybridene vil bidra til ytterligere vekst”, sier Emilio Herrera, Chief Operating Officer i Kia Motors Europe.

Plug-in Hybrider med lavt utslipp og god elektrisk rekkevidde

Kia Niro har vært en av volummodellene for Kia etter den ble lansert som hybrid i 2016. I 2017 kom den som Plug-in Hybrid, og den får nå en oppgradering med ny design og teknologi. Blant nyhetene er digitale instrumenter og en stor skjerm på 10,25” med infotainment og navigasjonssystem. Via appen UVO-connect er bilen hele tiden koblet opp. Elektrisk rekkevidde er 49 km (WLTP).

Nye XCeed og Ceed stasjonsvogn får samme drivlinje som Niro. En batteripakke på 8.9 kWh og en elektrisk motor på 44.5 kW kombineres med en 1.6-liters bensinmotor, ytelse på 141 hk og dreiemoment på 265 Nm. Drivlinjen kombineres med en sekstrinns dobbelclutch automatkasse.

Bilene er foreløpig ikke typegodkjent, men elektrisk rekkevidde for begge målsettes til rundt 60 kilometer (NEDC), og 48-50 km etter den strengere WLTP-normen.

De nye Plug-in Hybridene fra Kia har “Virtual Engine Sound System”, med lydsignal opp til 59 dBA for å varsle fotgjengere om bilens nærvær når den går i elektrisk modus i lav hastighet og ved rygging.

Ny design og teknologi

Designet på Plug-in Hybridene skiller seg fra bensin og diesel-variantene, blant annet med lukket grill for bedre aerodynamikk. Ladeluken er integrert på venstre side foran. Begge modellene leveres standard med 16” hjul og aluminiumsfelger med eget design. Ceed stasjonsvognen har støtfangere fra GT-Line modellene, for et mer sportslig utseende.

Interiøret har samme sporty design med førerorientert dashboard og lav seteposisjon som resten av Ceed modellene, men Plug-in variantene får flere nye funksjoner for enda bedre brukervennlighet.

En 8.0“ skjerm leveres som standard, og en større skjerm på 10.25” med infotainment og navigasjonssystem, samt Kias UVO-Connect telematics er tilgjengelig. Bilene er til enhver tid koblet opp, og skjermen viser tjenester som ledige ladepunkter, veibeskrivelse og andre live tjenester som lokale søk. Begge infotainment systemene støtter Apple CarPlay og Android Auto, og den største skjermen har Bluetooth multi-connection, som gjør at man kan koble til to telefoner samtidig.

Instrumentpanelet viser gjenværende batterikapasitet, antatt elektrisk rekkevidde og energiflyt mellom batteri, motor og elektrisk motor. De nye Plug-in Hybridene kan leveres med Kias heldigitale instrumentpanel Supervision på 12.3 tommer. En høyoppløselig skjerm på 1920×720-pixler erstatter de analoge instrumentene. Her vises blant annet informasjon om radio, telefonsamtaler, samt mer inngående informasjon om kjøreturen, som drivstofforbruk. Man får også navigasjonshenvisninger, og varsler fra aktivt sikkerhetsutstyr som for eksempel tretthetsvarsel.

Energisparende funksjoner som ‘Driver Only’ videreføres fra andre modeller; her kan man stille ventilasjonssystemet kun på fører, mens viftene til resten av bilen stenges ned.

Fleksibelt og praktisk innredet

Ceed-modellene er utviklet med tanke på hybrid drivlinje, som gjør at innvendig plass påvirkes minimalt. Batteripakken er plassert ved siden av bensintanken under baksetet. Ceed stasjonsvogn Plug-in Hybrid har bagasjerom på 437 liter, og 1.506 liter med setene foldet ned. Praktisk innredet og setene kan splittes 40:20:40 for best mulig fleksibilitet. Bagasjerommet i XCeed Plug-in Hybrid er på 291 liter, 1.243 liter med baksetene slått ned. Begge modeller har rom for oppbevaring av ladekabler under bagasjeromsgulvet.

Både XCeed og Ceed stasjonsvogn Plug-in Hybrid får mulighet for tilhengerfeste.